Informatie over Kilifi, Kenia

Kilifi is een stad aan de zuidoostkust van Kenia en ligt ongeveer 45 kilometer ten noorden van Mombasa.

Kilifi als stad kent in feite alleen een relatief kleine kern met 30.000 inwoners, maar het gebied om de stad is wel heel groot en telt maar liefst 550.00 inwoners. In het gebied zijn meer dan honderd dorpen te vinden, die elk hun eigen gewoontes kennen.

Het Kilifi district staat bekend als één van de armste gebieden van Kenia.

Bron: rapport KDDP (Kilifi District Development Programme)

De bevolking in het district leeft voor meer dan 80% van de landbouw. De grond is vrij onvruchtbaar en droog, behalve tijdens de twee regenseizoenen per jaar, wanneer de landbouwgebieden juist overstromen door de hevige regenval.

Ook de wegen zijn in deze periodes moeilijk of geheel niet begaanbaar.

In Kilifi ligt het Baharigebied. Binnen het Baharigebied ligt Kiwandani, een terrein dat vroeger gebruikt werd als gevangenis. De gevangenen zijn lang geleden vertrokken en de gebouwen zijn weggehaald. Sindsdien heeft de overheid weinig gedaan om het terrein bruikbaar te maken voor eventuele bewoning. Gevolg is dat alleen de armste bevolking zich er vestigde.

Het Kilifi Orphan Project richt zich op de weeskinderen in het Kiwandani gebied.

De meeste bewoners behoren tot de Giriamastam, één van de stammen die hun oorsprong vindt in de grote en bekende Bantoestam.

De Giriamastam kent een lange traditie van lokale medicijnmannen, die veel kennis van geneeskrachtige kruiden hebben.

Tekstvak: Tekstvak: Contactgegevens

@

KvK

Nr. 08148473

NL64TRIO0212306278

Triodosbank te Zeist

www.stichtingfuraha.nl

Ook de unieke historie van de Giriama profetes, die de aarde in zonk terwijl zij enige gebeurtenissen voorspelde, behoort tot het cultuurgoed van de Giriamastam.

Kilifi is in sommige gebieden voorzien van waterleiding, maar deze functioneert regelmatig niet. Bovendien is het beheer ervan ook nogal eens in handen van rijke toeristen, die een tweede woning in het kustgebied hebben. De bewoners moeten voor het gebruik van dit water betalen. Omdat lang niet iedereen dat kan is het gebruik van water niet voor iedereen toegankelijk.

Hieronder enige gegevens van dit gebied.

Een bijeenkomst van Giriamavrouwen

Ons werk is financieel

mede mogelijk gemaakt door

Nr. 815986737